Usein kysytyt kysymykset


Olemme koonneet tälle sivulle tietoa Opetushallituksen eri osa-alueista. Jos et löydä vastausta, niin voit lähettää kysymyksesi lomakkeella, joka löytyy sivun alalaidasta.

167 aiheeseen liittyvää kysymystä

Ingripande i verksamheten av läroanstalter som inte är underställda offentlig tillsyn

Avainsanat Lainsäädäntö

Statens undervisningsmyndigheter har inte befogenhet att ingripa i verksamheten av företag och sammanslutningar som erbjuder kommersiell utbildningsservice och fungerar utanför utbildningssystemet. Om utbildning som omfattas av utbildningssystemet stadgas i de lagar som berör utbildning.

Utbildning som inte omfattas av utbildningssystemet kan ordnas i enlighet med allmänna bestämmelser och principer som gäller för näringsverksamhet. I förhållande till kunderna (eleverna) tillämpas bl.a. avtalsrättsliga och konsumentskyddsrättsliga bestämmelser. På en producent av utbildningsservice tillämpas i övrigt den lagstiftning som gäller för bolagsformen i fråga, som t.ex. föreningslagen.

Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä oleva oppilas yleisopetuksen ryhmässä

Avainsanat Opettajat ja kasvattajat Opetus ja ohjaus Opiskelijavalinnat Oppilas- ja opiskelijahuolto Perusopetus

Perusopetuslain mukaan opetusryhmät tulee muodostaa siten, että opetuksessa voidaan saavuttaa opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Perusopetusasetuksessa säädetään tarkemmin opetusryhmien muodostamisesta ja ryhmien enimmäiskoosta eräissä tapauksissa. Vaikka asetuksen säännökset säätelevät oppilaiden enimmäismääriä, voidaan niiden tulkita tarkoittavan oppilaiden määrää opettajaa kohti.

Yleisopetuksen ryhmä, jossa on pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluva oppilas, enimmäiskoko on 20 oppilasta. Edellä todetun tulkinnan mukaisesti, jos ryhmällä on kaksi opettajaa, samassa tilassa opetettavassa ryhmässä voi olla kuitenkin enemmän kuin 20 oppilasta.

Oppilas- ja opiskeluhuollon henkilörekisteri

Oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaan koulutuksen järjestäjä ylläpitää opiskeluhuoltorekisteriä, johon tallennetaan opiskeluhuoltokertomukset sekä muut siihen liittyvissä tehtävissä laaditut tai saadut yksittäistä opiskelijaa koskevat asiakirjat. Opiskeluhuoltorekistereistä voidaan luovuttaa tietoja tietoon oikeutetulle asianmukaisesti suojatun teknisen käyttöyhteyden avulla. Opiskelijahuoltorekisteriin eivät lain mukaan kuulu terveydenhuollon potilaskertomukset tai kuraattorin asiakaskertomukset, jotka kuuluvat eri rekistereihin.

Opiskeluhuollon henkilörekistereihin on oppilas- ja opiskelijahuoltolain lisäksi sovellettava tietosuojalainsäädäntöä ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (julkisuuslaki). Tietosuojaperiaatteiden mukaisesti rekisteröityjen tietoja on säilytettävä muodossa, josta rekisteröity on tunnistettavissa ainoastaan niin kauan kuin on tarpeen tietojenkäsittelyn tarkoitusten toteuttamista varten. Erityisesti arkaluonteisten henkilötietojen, joita opiskelijahuoltorekisterit lähes aina sisältävät, käsittely on hyvin rajoitettua. Julkisuuslain mukaan salassa pidettäviä viranomaisen hallussa olevia tietoja ei saa luovuttaa sivullisille, ellei siihen ole laissa säädettyä perustetta tai sen, jonka etujen suojaamiseksi salassapitovelvollisuus on säädetty, antamaa lupaa. Opiskelijahuoltorekisterit sisältävät salassa pidettäviä tietoja.

Yksilökohtaisen opiskeluhuoltoasian käsittelijän tekemien Word-asiakirjojen tallennuksessa on tärkeää huolehtia siitä, etteivät sivulliset pääse näkemään tiedostoon sisältyviä tekstejä. Jos henkilön työtehtävät muuttuvat, eikä hän ole enää oikeutettu tietoihin, on tekstit poistettava tiedostoista. Ylipäänsä salassa pidettäviä tietoja sisältävien tekstien säilyttämiseen edes tekstinkäsittelyohjelmien tiedostoissa kannattaa suhtautua pidättyväisesti. Erilaisia tekstien mallipohjia, ilman henkilötietoja, voidaan toki säilyttää.

Information till vårdnadshavaren om besök hos psykolog eller kurator

Avainsanat Lainsäädäntö Perusopetus Lukiokoulutus

Elevvården genomförs i samarbete mellan eleven eller den studerande och hans eller hennes vårdnadshavare. En minderårig elev eller studerande har dock rätt att förbjuda att vårdnadshavarna informeras om besök hos psykolog eller kurator, ifall hemlighållandet med hänsyn till elevens eller den studerandes ålder och utvecklingsnivå samt sakens natur inte klart strider mot barnets intresse. En yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården som hör till personalen inom elevhälsan ska bedöma om den minderåriges intressen tillgodoses. Bedömningen av om förutsättningarna uppfylls kräver prövning från fall till fall.

Rätten till förbud innebär också att man inte rekommenderar att frånvaroregistreringar på grund av psykolog- och kuratorbesök automatiskt görs i det system med vilket man håller kontakt med vårdnadshavarna. Registreringen kan avslöja för vårdnadshavaren att eleven varit hos psykolog eller kurator i de fall då eleven förbjudit att sekretessbelagda uppgifter om honom eller henne själv lämnas ut.

Koulumatkaetu

Avainsanat Lainsäädäntö Turvallisuus Perusopetus

Jos perusopetuksen oppilaan koulumatka lähikouluun on pidempi kuin viisi kilometriä, oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen. Oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen myös silloin, kun matka oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi. Opetuksen järjestäjä voi tarvittaessa pyytää asiantuntijalausunnon siitä, onko koulumatka oppilaalle liian vaikea, rasittava tai vaarallinen. Asiantuntijalausunnon voi antaa esimerkiksi lääkäri tai poliisiviranomainen. Maksuttoman kuljetuksen vaihtoehtona on oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävä riittävä avustus.

Oppilaan päivittäinen koulumatka odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia. Jos oppilas on lukuvuoden alkaessa täyttänyt 13 vuotta, saa koulumatka kestää enintään kolme tuntia. Oikeus koulumatkaetuun koskee myös esiopetusta saavia oppilaita, joiden matka kotoa esiopetukseen tai päivähoidosta esiopetukseen ja esiopetuksesta kotiin tai päivähoitoon täyttää edellä todetut edellytykset.

Opetuksen järjestäjä voi päättää lain vähimmäistasoa paremmasta koulumatkaetuudesta. Esimerkiksi jossain kunnissa koulumatkaetu myönnetään, jos koulumatkaetu on yli kolme kilometriä tai alakoululaisen koulumatka on yli kaksi kilometriä.

Oppilaan huoltajan on haettava koulumatkaetuutta. Opetuksen järjestäjän tulee tehdä asiasta päätös. Päätös on perusteltava ja siihen on liitettävä muutoksenhakuohjeet. Jos huoltaja on päätökseen tyytymätön, on hänellä oikeus valittaa hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään.

Jälki-istunto ei ole syy evätä oppilaalta kuljetusta. Aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestettäessä opetuksen järjestäjän tulee ottaa huomioon oppilaiden mahdollisuus käyttää kuljetusetuaan. Tämä on kuitenkin vain aamu- ja iltapäivätoiminnan suunnittelua ohjaava säännös eikä oppilailla ole lähtökohtaisista oikeutta kuljetukseen toiminnan loppuessa. Opetuksen järjestäjän tulee pyrkiä sovittamaan kuljetusoikeus yhteen toiminnan kanssa toimintaa suunniteltaessa. Oppilaat voidaan ohjata jo ennen toiminnan loppumista lähteviin kuljetuksiin, mutta oppilaiden osallistuminen toimintaan ei saa jäädä kohtuuttoman lyhyeksi.

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on päätöksessään 4171/4/12 todennut, että esiopetusta saavien oppilaiden osalta on otettava huomioon heidän peruskoululaisiin nähden nuorempi ikänsä arvioitaessa oikeutta kuljetukseen. Lisäksi vaikka kunnalla ei olisi velvollisuutta, voi se kuitenkin järjestää kuljetuksen esikoululaisille oman harkintansa mukaisesti.

Minkälainen tutkintotodistuksen tulee olla koulutusviennissä suoritetuissa tutkinnoissa?

Avainsanat Koulutusvienti Ammatillinen koulutus

Koulutusvientiin liittyen ei anneta erillistä määräystä, vaan koulutusviennissä suoritetuissa tutkinnoissa sovelletaan samaa Opetushallituksen määräystä kuin Suomessa suoritettavissa tutkinnoissa. Koulutuksen järjestäjä laatii ja antaa tutkintotodistuksen.

Millä koulutuksella on kelpoinen opettamaan ammatillisia tutkinnon osia ja yhteisiä tutkinnon osia?

Avainsanat Opetus ja ohjaus Tutkinnon perusteet Ammatillinen koulutus

Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (1150/2017) määrittää kelpoisuuden yleisellä tasolla. Asetus ei ota täsmällisesti kantaa siihen, millä tutkinnoilla esimerkiksi yhteisten tutkinnon osien osa-alueita voi opettaa. Näin ollen koulutuksen järjestäjän tehtävä on opetustehtävästä päättäessään arvioida, mikä on kulloinkin soveltuva tutkinto kyseisen osa-alueen opettamiseen (em. kelpoisuusasetuksen 14 §:n asettamissa raameissa).

Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet perusopetuksessa

Avainsanat Lainsäädäntö Perusopetus

Oppilaiden tekemät teokset

Avainsanat Lainsäädäntö Opetussuunnitelma Perusopetus

Oppilaiden ja opiskelijoiden tekemien teosten tekijänoikeudet kuuluvat heille itselleen, eikä oppilaitos voi käyttää teoksia vapaasti ilman oppilaan lupaa. Opinnoissa tehty teos voidaan arvostella tekijänoikeuden estämättä.

Oppilaalla on oikeus luopua taloudellisista tekijänoikeuksistaan opetuksen järjestäjän hyväksi, mutta tällöinkin hänelle jää tiettyjä luovuttamattomia moraalisia oikeuksia teokseen, kuten isyysoikeus eli oikeus tulla asianmukaisella tavalla teoksen yhteydessä mainituksi teoksen tekijänä sekä luoksepääsyoikeus.

On muistettava, että oppilaiden tuotokset nauttivat tekijänoikeussuojaa vain, jos ne ylittävät teoskynnyksen, eli ovat riittävän luovia ja omaperäisiä. Alaikäisten oppilaiden ja opiskelijoiden tekijänoikeuksien luovuttaminen edellyttää huoltajan hyväksyntää.

Poissaolotiedon julkisuus

Avainsanat Lainsäädäntö Oppilas- ja opiskelijahuolto Perusopetus

Tieto oppilaan ja opiskelijan poissaolosta on julkinen tieto. Poissaolon syy voi kuitenkin olla salassa pidettävä, kuten sairaus, eikä se saa ilmetä tietoa luovutettaessa. Jos poissaolotietoja annetaan pidemmältä ajanjaksolta, on arvioitava, kuvaako tieto oppilaan henkilökohtaisia ominaisuuksia, kuten elämäntapaa, jolloin tieto saattaa olla salassa pidettävä, eikä sitä saa antaa.

Poissaolotietoja käsiteltäessä on huomioitava tietosuoja-asetuksen vaatimukset henkilötietojen käsittelystä. Vaikka kysymys on julkisista tiedoista, ei henkilöön yhdistettävissä olevia poissaolotietoja saa luovuttaa ulkopuolisille, esimerkiksi luovuttamalla tieto kopiona, tulosteena tai sähköisessä muodossa sitä pyytävälle tai asettamalla tiedot julkisesti nähtäville.

Näytetään 1-10/167